Ansök om gemensamt kärl för mat- och restavfall inom en fastighet
Den här e-tjänsten kräver inloggningVia den här e-tjänsten kan du ansöka om gemensamt kärl för mat- och restavfall inom en fastighet med två eller flera bostäder.. För att tjänsten ska godkännas behöver dina taxerade bostäder ha en gemensam fastighetsbeteckning.
Om din ansökan beviljas delas hämtningsavgiften lika mellan dina bostäder och varje bostad får sin grundavgift reducerad med 50%.
Ärendet handläggs inom fyra veckor från att ansökan har kommit in till Kretslopp Sydost.
• Förutsättningen för gemensam behållare är att kärlets vikt och dragmotstånd inte är större än att den lätt kan förflyttas och att krav på god arbetsmiljö uppfylls. Kärlet får inte fyllas mer än att den lätt kan tillslutas.
• Ansökan om uppehåll i avfallshämtning är kostnadsfri.
• Prövning av undantag från dessa föreskrifter görs av Kretslopp Sydost. Ansökan ska skickas till Kretslopp Sydost senast en månad innan undantaget avses träda i kraft. Ett undantag från föreskrifterna kan inte beviljas retroaktivt.
• Ansökan kan bara göras av fastighetsägaren.
• Beviljade undantag gäller endast fastighetsägaren och kan upphävas med omedelbar verkan om föreskrifterna och/eller beslutet inte följs, om förutsättningarna för undantaget förändrats, exempelvis ägarbyte, avfallsmängden ökar. Om olägenhet för människors hälsa eller miljön uppkommer, i form av lukt eller skadedjur.
• Beviljade uppehåll gäller tills vidare om inget annat angivits i ansökan
• Vid beviljat gemensamt kärl delas hämtningsavgiften lika mellan bostäderna och varje bostad får sin grundavgift reducerad med 50%.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kundnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Tills vidare
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Uppgifter om beställare
- Välj fastighet
- Välj abonnemang
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in