Ansök om gemensamt kärl för mat- och restavfall mellan flera fastigheter
Den här e-tjänsten kräver inloggningVia den här e-tjänsten kan du för din fastighet tillsammans med upp till fyra andra fastigheters ägare ansöka om gemensamt kärl för mat- och restavfall. För att tjänsten ska godkännas behöver era fastigheter/bostäder vara närliggande med liknande abonnemang.
Om er ansökan beviljas delas hämtningsavgiften lika mellan era fastigheter/bostäder och varje fastighet/bostad betalar var sin grundavgift.
Ärendet handläggs inom fyra veckor från att ansökan har kommit in till Kretslopp Sydost.
För att beviljas gemensamt kärl behöver ett antal förutsättningar uppfyllas. De beskrivs i Kretslopp Sydosts avfallsföreskrifter och sammanfattas nedan:
Förutsättningar för undantag från renhållningsordningen enligt Kretslopp Sydosts avfallsföreskrifter:
- Förutsättningen för gemensam behållare är att kärlets vikt och dragmotstånd inte är större än att den lätt kan förflyttas och att krav på god arbetsmiljö uppfylls. Kärlet får inte fyllas mer än att den lätt kan tillslutas.
- Ansökan om uppehåll i avfallshämtning är kostnadsfri.
- Prövning av undantag från dessa föreskrifter görs av Kretslopp Sydost. Ansökan ska skickas till Kretslopp Sydost senast en månad innan undantaget avses träda i kraft. Ett undantag från föreskrifterna kan inte beviljas retroaktivt.
- Ansökan kan bara göras av en av fastighetsägarna.
- Beviljade undantag gäller endast fastighetsägarna och kan upphävas med omedelbar verkan om föreskrifterna och/eller beslutet inte följs, om förutsättningarna för undantaget förändrats, exempelvis ägarbyte, avfallsmängden ökar. Om olägenhet för människors hälsa eller miljön uppkommer, i form av lukt eller skadedjur.
- En av fastighetsägarna ska förbinda sig att ansvara för behållarens uppställningsplats. Ansvarig fastighetsägare ansvarar även för tillkommande kostnad för eventuell överfyllnad, felsortering och liknande. Fastighetsägaren ansvarar även för anmälan av byte av intervall eller kärlstorlek samt beställning av extrahämtning.
- Beviljade uppehåll gäller tills vidare om inget annat angivits i ansökan
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kundnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- Berättigat intresse för behandlingen väger tyngre än den registrerades intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten.
Lagringstid
- Tills vidare
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Följande behövs för e-tjänsten
- Alla fastighetsägare behöver BankID eller Mobilt BankID
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Uppgifter om beställare
- Fastigheter
- Abonnemang
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in